پر مصرف ترین لوازم یدکی و قطعات ماشین سنگین

پر مصرف ترین لوازم یدکی و قطعات ماشین سنگین

یکی از سوالات پر تکرار کسانی که با ماشین های سنگین کار می کنند این است که پر مصرف ترین لوازم یدکی و قطعات ماشین سنگین کدامند؟ به همین دلیل ما تصمیم گرفتیم در این مقاله این قطعات را نام برده و به توضیح آن ها بپردازیم تا ابهامات شما در این زمینه برطرف شود. پس تا انتهای مطالب با ما همراه باشید.

گیربکس

یکی از قطعات مهم و ضروری برای هر خودرویی از جمله ماشین های سنگین، گیربکس است. این قطعه وظیفه انتقال نیروی تولید شده به چرخ ها را بر عهده دارد و در حرکت خودرو نقش مهمی ایفا می کند. به همین خاطر است که گیربکس بعد از مدتی استفاده، آسیب می بیند و نیاز به تعمیر و یا تعویض خواهد داشت.

دیسک ترمز

دیسک ترمز یا دیسک چرخ یکی از قطعات مهم به حساب آمده و در سیستم تعلیق ماشین های سنگین قرار می گیرد. این قطعه در بین لنت و چرخ قرار می گیرد و در زمان ترمز گرفتن، باعث اصطکاک لنت بر روی دیسک می شود و این اصطکاک باعث می شود سرعت کاهش یافته و ماشین سنگین متوقف شود. به همین دلیل دیسک ترمز از آن دست قطعاتی است که مدتی یکبار نیاز به تعویض دارد زیرا قطعه ای پر مصرف محسوب می شود. بهتر است در بیشتر مواقع یک عدد از این قطعه را نزد خود به عنوان زاپاس داشته باشید تا در زمان نیاز بدون معطلی آن را با قطعه تخریب شده تعویض نمایید.

توربو شارژ

یکی دیگر از قطعاتی که در ماشین های سنگین مصرف زیادی دارد، توربو شارژ است. این قطعه با وارد کردن هوا به درون موتور، باعث بالا رفتن قدرت و عملکرد موتور می شود و علاوه بر آن وزن موتور و مصرف سوخت را کاهش می دهد. تمامی این موارد باعث می شود کارایی و بازدهی خودرو افزایش یابد. از دیگر کارهایی که توربو شارژ انجام می دهد افزایش اکسیژن درون موتور است. با توجه به این توضیحات روشن می شود که چرا بیشتر ماشین های سنگین به توربو شارژ احتیاج دارند.

اینتر کولر

از دیگر لوازم یدکی پر مصرف در ماشین سنگین، اینتر کولر نام دارد که وظیفه آن خنک کردن هوای ورودی به موتور می باشد و در زمان هایی مانند ماه های گرم سال یکی از ضروری ترین قطعات یدکی ماشین های سنگین به حساب می آید. اینتر کولر در موتورهایی که توربو شارژ دارند نصب می شود.

فیلتر

در ماشین های سنگین فیلتر ها نقش مهمی برعهده دارند. این قطعه از بروز مشکلات و خرابی در دیگر قطعات خودرو جلوگیری می کند و تاثیر مستقیمی بر روی عملکرد سایر قطعات خودرو می گذارند. توجه داشته باشید که فیلتر ماشین سنگین خود را باید بعد از گذشت 6 ماه تعویض نمایید. فیلتر ماشین سنگین انواع مختلفی دارد که عبارتند از: فیلتر هوا، فیلتر روغن و فیلتر سوخت.

روغن و روانکارها

همانطور که می دانید روغن و روانکاری ها باید در مدت زمان مشخص و منظمی تعویض شوند. روغن موتور و سیستم هیدرولیک، مکمل ها و اکسل و ضد یخ از جمله مهم ترین روغن و روانکاری های ماشین های سنگین محسوب می شوند. همیشه باید بهترین و با کیفیت ترین نوع روغن را برای این کار انتخاب نمایید زیرا در بهبود عملکرد خودروی شما تاثیر زیادی خواهد داشت.

تاخوگراف

یکی دیگر از لوازم یدکی خودروهای سنگین، تاخوگراف نام دارد که اطلاعاتی که رانندگان نیاز دارند مانند سرعت خودرو را در اختیار آن ها قرار می دهد. رانندگان می توانند با کمک تاخوگراف ساعت خواب و استراحت خود را تنظیم کنند. بروز کوچکترین مشکل در این قطعه می تواند مشکلات مهمی را برای رانندگان ایجاد نماید پس بهتر است در سریع ترین زمان ممکن است نسبت به تعمیر و تعویض آن اقدام کرد.

جک و آچار

برای هر راننده ماشین سنگین داشتن جعبه جک و آچار مخصوص لازم است. به خاطر اهمیتی که این لوازم یدکی دارند در ماشین های نسل دوم به بالا، شرکت های سازنده بر روی ماشین های سنگین تولید خود به عنوان یک آپشن، جعبه جک و آپار مخصوص قرار می دهند تا در مواقع لازم و ضروری، رانندگان به علت نبود این وسیله با مشکلات مختلفی رو به رو نشوند.

شمع

وجود شمع برای هر خودرویی از جمله ماشین های سنگین لازم و ضروری است زیرا ماشین های سنگین بدون شمع نمی توانند حرکت کنند. همین مسئله باعث می شود اهمیت شمع در ماشین های سنگین مشخص شود. بر همین اساس پیشنهاد می کنیم همیشه یک قطعه شمع اضافی در ماشین داشته باشید تا در زمان نیاز بتوانید به راحتی از آن استفاده کنید. شمع خودروها در انواع مختلفی تولید می شوند. در زمان خرید باید به کیفیت شمع دقت کنید زیرا تاثیر زیادی بر طول عمر آن دارد. بهترین و با کیفیت ترین نوع شمع، شمع پلاتینه است که طول عمر زیادی دارد.

کروز کنترل

یکی دیگر از قطعات پر مصرف در ماشین های سنگین، کروز کنترل است. کروز کنترل سیستم کنترل سرعت است که بر روی انواع خودروها استفاده می شود. این قطعه با کمک کلیدهای کنترلی باعث ثابت نگه داشتن سرعت ماشین می شود. چگونگی عملکرد آن به این صورت است که تغییر سرعت خودرو بدون نیاز به پدال گاز انجام می شود زیرا کروز کنترل این کار را به کمک کنترل میزان هوای ورودی به داخل محفظه انجام می دهد در نتیجه سرعت خودرو ثابت مانده و فقط با پدال گاز می توان از سرعت خودرو کم کرد.

لاستیک ها

در ماشین های سنگین لاستیک ها کاربرد و نقش مهمی دارند و کیفیت آن ها بر عملکرد صحیح خودرو و ایمنی آن تاثیر بسیار زیادی دارد. از آن جایی که ماشین های سنگین وزن زیادی داشته، بارهای زیادی را حمل و نقل می کنند و … نیاز به لاستیک هایی مقاوم و بسیار با کیفیت دارند تا رانندگی ایمنی را فراهم نمایند. به همین دلیل توصیه ما این است که در زمان خرید، به مواردی مانند باربری، مقاومت سایشی، ایمنی، پایداری و کنترل و کارایی در شرایط مختلف این وسیله توجه داشته باشید تا بتوانید لاستیک هایی با کیفیت تهیه نمایید.

در این مقاله 11 مورد از مهم ترین و پر مصرف ترین لوازم یدکی و قطعات ماشین های سنگین را نام برده و بررسی کردیم. توجه داشته باشید این لوازم را از مراکز و فروشگاه های معتبر تهیه کنید تا ایمنی ماشین و عملکرد آن را بهبود ببخشید. شما می توانید لوازم یدکی مورد نیاز خودروی تان را از ستاره پارسیان تهیه کرده و از کیفیت آن مطمئن باشید.

  • دسته‌ها
  • نظرات شما

    نظر شما پس از تایید از طریق پیامک اطلاع رسانی می شود

    0