پر استهلاک ترین قطعات یدکی ماشین سنگین

پر استهلاک ترین قطعات یدکی ماشین سنگین

ماشین های سنگین نقش مهمی در حمل و نقل جاده ای بر عهده دارند و از آن جایی که معمولا بارهای سنگینی را در سراسر کشور و یا دنیا جا به جا می کنند قطعاتشان دچار استهلاک می شود. توجه به پر استهلاک ترین قطعات یدکی ماشین سنگین از جمله موضوع هایی است که رانندگان این خودرو ها همواره باید مد نظر داشته باشند تا در زمان لازم و مناسب نسبت به تعمیر و تعویض آن ها اقدام نمایند. با ما همراه باشید تا به معرفی آن ها بپردازیم.

گیربکس

یکی از پر استهلاک ترین قطعات ماشین سنگین ها، گیربکس نام دارد که مدتی یکبار نیاز به تعمیر و یا تعویض دارد در نتیجه هزینه های زیادی را بر مالک خود تحمیل می کند. گیربکس نیرو را از موتور به دیفرانسیل ها منتقل می کند به همین دلیل وظیفه بسیار مهم و حیاتی در حرکت ماشین سنگین برعهده دارد و عملکرد صحیح آن بسیار مهم است. عوامل مختلفی بر عمر مفید گیربکس موثر است و بر کاهش یا افزایش آن تاثیر می گذارد که یکی از آن ها استفاده از روغن گیربکس نا مناسب می باشد.

همچنین در صورتی که روغن گیربکس ماشین سنگین خود را به موقع تعویض نکنید با مشکلاتی رو به رو می شوید و از عمر مفید ماشین خود می کاهید. گاهی اوقات با تعمیر غیر اصولی و نا مناسب خودرو، گرد و غبار و رسوباتی وارد فضای گیربکس می شود و عملکرد آن را مختل کرده و باعث استهلاک آن می شود. در نتیجه باید تمامی نکات لازم در این زمینه را مد نظر داشته باشید تا متحمل هزینه های سنگین نشوید.

توربو شارژ و اینتر کولر

بیشتر ماشین سنگین های امروزی قطعه هایی به نام توربوشارژ و اینتر کولر دارند. از این قطعات برای افزایش قدرت موتور ماشین های سنگین و کامیون ها استفاده می شود. توربو شارژ قطعه ای است که در مسیر هوای ورودی به موتور نصب می شود و هوا را فشرده می کند و در نتیجه باعث می شود غلظت مخلوط سوخت و هوا  و قدرت تولیدی موتور افزایش یابد.

دمای هوایی که توسط توربو شارژ فشرده می شود عامل مهمی به حساب می آید و در قدرت نهایی تولید شده توسط موتور تاثیر بسزایی دارد به این شکل که هر چقدر دمای ورودی به موتور پایین باشد، موتور می تواند قدرت بیشتری تولید نماید. به همین خاطر از قطعه ی دیگری به نام اینتر کولر در مسیر بین توربو شارژ و موتور ماشین سنگین استفاده می شود تا این عملیات را انجام داده و قدرت ماشین سنگین را افزایش دهد.

این دو قطعه تحت فشار کاری زیادی هستند در نتیجه جزء پر استهلاک ترین قطعات ماشین سنگین به حساب می آیند. در صورتی که گرد و غبار به صورت ناخواسته وارد فضای توربو شارژ بشود می تواند پروانه های آن را تخریب نماید. دیگر عواملی که باعث استهلاک این قطعه می شوند عبارتند از: آب و رطوبت، تغییرات ناگهانی فشار هوا و دمای محیط به همراه تغییرات ناگهانی و یا مداوم سرعت موتور و…

اینترکولر نیز قطعه ای پر استهلاک است و گرد و غبار، روغن، ایجاد یخ در آن باعث نقص فنی و آسیب به آن خواهد شد.

ترمز

از دیگر قطعات پر استهلاک ماشین های سنگین می توان به ترمز اشاره کرد. ماشین های سنگین از ترمز های دیسکی و صفحه ای در داخل چرخ های خود کمک می گیرند. ماشین های سنگینی که مجهز به ترمز های کمکی موتور و یا گیربکس به نام اینتاردر نیستند، در زمان ترمز گیری با فشار زیادی رو به رو می شوند. این مسئله در زمان هایی که بار ماشین سنگین زیاد است و یا آن که ماشین در سراشیبی قرار دارد، تشدید می شود. به همین دلیل سلامت این قطعه بسیار اهمیت دارد از همین رو باید نسبت به تعمیر و یا تعویض این قطعه در موقد مقرر اقدام نمایید.

عوامل مختلفی بر میزان استهلاک ترمز ماشین سنگین موثر است که مهم ترین آن ها عبارتند از:

  • سبک رانندگی: توقف های ناگهانی، استفاده زیاد از ترمز، رانندگی در مسیرهای سخت و پر پیچ و خم و… اصطکاک این قطعه را افزایش داده و باعث فرسودگی و سایش آن می شود.
  • حمل و نقل بارهای سنگین: ماشین های سنگین به علت وزن زیاد خود ماشین و بارهای سنگینی که جا به جا می کنند نیاز به ترمز گیری های شدید دارند. این مسئله فشار و گرمای ترمز را افزایش داده و از عمر مفید آن می کاهد.
  • جنس و کیفیت ترمز: ماشین های سنگین معمولا دارای دو نوع ترمز دیسکی و کاسه ای و یا درام هستند. ترمزهای دیسکی از جنس آهن یا آلیاژ های آهنی می باشند که مقاومت بالایی در برابر گرما و سایش دارند. ترمز های کاسه ای از جنس آلومینیوم یا فولاد هستند و در برابر سایش و گرما مقاومت کمتری دارند. از همین رو جنس ترمز در میزان استهلاک آن موثر است.
  • شرایط آب و هوایی: دما، رطوبت، برف و باران و … بر عمر مفید ترمز های خودروها از جمله ماشین های سنگین تاثیر منفی می گذارند.

فیلترها

سلامت فیلتر ها نقش بسیار مهمی در سلامت سایر قسمت های ماشین سنگین دارد و به خاطر نوع فعالیتی که دارد جزء پر استهلاک ترین قطعات محسوب می شود. انواع مختلفی از فیلتر از جمله فیلتر هوا، فیلتر سوخت و فیلتر روغن در خودروها وجود دارند اما به علت فشار های بیشتری که در ماشین های سنگین بر فیلتر ها وارد می شود، عمر مفید آن ها کم شده و با استهلاک آن ها رو به رو می شویم.

بلبرینگ ها

بلبرینگ ها در ماشین سنگین بارهای شعاعی و محوری را تحمل می کنند از همین رو همواره تحت فشار وزن و بار زیادی هستند. در صورتی که این قطعات از جنس های با کیفیت ساخته نشده باشند و روانکاری بین صفحات آن به درستی انجام نشده باشد با استهلاک بیشتر آن ها رو به رو خواهیم شد.

در این مقاله درباره پر استهلاک ترین قطعات یدکی ماشین سنگین صحبت کردیم. امیدورایم با رعایت نکات لازم در این زمینه، بر عمر مفید آن ها بیفزایید و از خسارات مالی و… خود در این باره جلوگیری نمایید.

  • دسته‌ها
  • نظرات شما

    نظر شما پس از تایید از طریق پیامک اطلاع رسانی می شود

    0