هزینه تعمیر و نگهداری ماشین های سنگین

هزینه تعمیر و نگهداری ماشین های سنگین

هزینه تعمیر و نگهداری ماشین های سنگین و نیم سنگین، شامل بیمه،تصادفات، اصطحلاک جاده، قطعات، سوخت، لوازم یدکی و …. می شود. که این هزینه ها در خودروهای سواری نیز مشترک است و این هزینه ها با بالا رفتن مدل ماشین بیشتر می شود.

هزینه های مربوط به تعمیر و نگهداری خودروهای دیزلی، ماشین های سنگین و نیمه سنگین از جمله دغدغه های شرکت هایی است که با این ناوگان سرو کار دارند.

هزینه تعمیر و نگهداری ماشین های سنگین و خودروهای دیزلی به چه عواملی بستگی دارد؟

هزینه تعمیر و نگهداری ماشین های سنگین و خودروهای دیزلی، که برای حمل کالاهای سبک و سنگین کاربرد دارند همواره بیشتر از خودروهای سبک است.

عوامل موثر بر هزینه نگهداری کامیون ها و سایر خودروهای دیزلی شامل موارد زیر است:

  • تعمیر و نگهداری ماشین آلات سنگین:

راننده و نحوه مراقبت او از ماشین تاثیر زیادی بر افزایش و کاهش هزینه های نگهداری ماشین های سنگین و خودروهای دیزلی دارد. رانندگی کردن با خودروهای سنگین، در شیب ها و سربالایی های تند و خطرناک، رانندگی بدون توجه به قوانین راهنمایی و رانندگی می توانند منجر به وارد شدن خسارت به خودرو و قطعات یدکی خودرو دیزلی شوند.

از طرفی عدم توجه به صدا هایی که از موتور خارج می شود، به موقع اقدام نکردن برای تعمیر برخی قطعات و لوازم یدکی خودرو سنگین، می تواند خسارات جبران ناپذیری به بار بیاورد.

تعویض به موقع روغن سوخت ماشین های سنگین از جمله نکات مهمی است که رانندگان باید به آن توجه کنند چرا که خالی شدن این باک موجب اصطحکاک شدید بین قطعات خودرو دیزلی می شود و هزینه تعمیرات و نگهداری قطعات خودروهای سنگین را بالا می برد.

10

  • تحریم ها و نوسانات ارز

افزایش و کاهش نرخ تورم و ارز، بر قیمت لوازم یدکی خودروهای دیزلی و ماشین سنگین تاثیر مستقیم دارد، بطوری که در برخی ماه های سال قیمت این قطعات یدکی دیزلی، افزایش چشمگیری پیدا می کنند.

تحریم ها و نوسانات ارز، نه تنها بر قیمت لوازم یدکی بلکه بر قیمت بیمه خودروهای سنگین نیز تاثیر گذار است.

برای مثال می توانیم یادآروری کنیم که چندسال پیش از شروع تحریم ها، خرید لاستیک کامیون که یک قطعه ضروری برای کامیون داران است از هر برندی امکان پذیر بود؛ اما امروزه به دلیل اعمال تحریم ها علیه کشور عزیزمان ایران بسیاری از صاحبان خودروهای دیزلی و رانندگان ماشین سنگین و نیمه سنگین، با مشکل خرید لاستیک کامیون مواجه هستند؛ و باید در انتظار خرید لاستیک دولتی باشند، از طرفی نرخ این قطعه در بازار آزاد افزایش نجومی داشته که فعالان این حوزه را با مشکلات جدی رو به رو کرده است.

  • میزان و نوع بار

از جمله عوامل دیگری که بر میزان هزینه نگهداری انواع ماشین سنگین تاثیر می گذارد، میزان و نوع بار و کالایی است که خودرو سنگین با آن حرکت می کند. در دفترچه راهنمای استفاده از هر خودرو توان و ظرفیت بار ذکر می شود که گاهی رانندگان به این مورد توجه نمی کنند. این بی توجهی با گذشت زمان موجب فرسایش و استهلاک کامیون و ماشین سنگین می شود.

گرچه برخی از انواع خودروهای دیزلی و یدک کش ها برای حمل بارهای بیش از حد سنگین کاربرد دارند اما حمل بار بیش از توان خودرو به خودرو آسیب می رساند.

14

  • وضعیت جاده ها

یکی از معیارهای مهم تعیین کننده هزینه نگهداری ماشین سنگین و خودرو دیزلی مسیر و جاده ای است، که راننده به طور مداوم در آن درحال رانندگی است. بهترین شرایط رانندگی در جاده ها بین شهری و آزادراه و بزرگراه می باشد.

اما در برخی نقاط خارج از شهر، شرایط رانندگی سخت تر می شود چرا که آسفالت نبودن جاده ها، یا صعب العبور بودن معابر فشار بیشتری به خودرو سنگین وارد می کنند. این مسئله اگر کامیون همراه با بار سنگین باشد، محسوس تر می شود.

ساییدگی آج لاستیک ها ناشی از وضعیت جاده ها می باشد، که موجب افزایش هزینه تعمیر و نگهداری ماشین های سنگین و خودروهای دیزلی می شود.

  • وضعیت و شرایط خودرو سنگین

هزینه های مربوط به تعمیر و نگهداری ماشین های سنگین، تا حد زیادی به وضعیت و شرایط خودرو سنگین بستگی دارد، بناراین هر چه خودرو قدیمی تر باشد، به دلیل استهلاک و قدیمی شدن قطعات، تعمیر آن هم افزایش پیدا می کند.

درمورد وضعیت و شرایط خودرو های دیزلی، رانندگی و مراقبت از خودرو اهمیت زیادی دارد. کم نیستند خودروهای سنگینی که با وجود قدیمی بودن به دلیل مراقبت خوب و رانندگی ایمن هزینه تعمیر و نگهداری کمتری نسبت به نمونه جدیدتر خود دارند.

کامیون ها و ماشین های سنگینی که سابقه تصادف و خطراتی مانند سقوط از ارتفاع و چپ شدن دارند، بطور قطع هزینه تعمیرات بالایی نسبت به نمونه های بدون تصادف خود دارند.

طبیعی است که در طی یک تصادف سنگین، آسیب های جدی به برخی قطعات وارد می شود؛ گاهی حتی تعمیر هم نمی تواند این آسیب ها را رفع کرده و کاری کند قطعه مانند روز اول کار کند.

برای مثال می توان به این موضوع اشاره کرد که، شاسی ماشین سنگین با وجود اینکه از فولاد سخت ساخته می شود، آسیب وارده به آن می تواند منجر به کاهش عمر لاستیک ها توان بارکشی شود.

هزینه تعمیر و نگهداری خودروهای سنگین شامل چه مواردی می شود؟

هزینه تعمیر و نگهداری خودروهای سنگین شامل 6 مورد است که در ادامه هر یک را بصورت جداگانه نام برده ایم، این مورد شامل موارد زیر می باشد:

  • هزینه های مربوط به سیستم باد و تعلیق بادی خودرو سنگین مانند:

APM، ست کامل شیرها و سوپاپ ها، لوله کشی، بالن ها، پمپ باد، پمپ ساعتی، لنت، اجرت سرویس و تعمیرات دوره ای و . . . است.

  • هزینه های مربوط به سیستم چرخ، محور و شاسی خودرو سنگین شامل :

گیریس، کاسه نمد، کاسه یا دیسک چرخ، رینگ، بلبرینگ، فنرها، کمک فنر، میل بوش های اکسل، میل و بوش های قامه، تنظیم زاویه چرخ، اجرت بازدید، اجرت آهنگری، اجرت تراشکاری و . . . است.

  • هزینه های مربوط به نگهداری و تعمیر گیربکس خودرو سنگین و متعلقات آن مانند:

دیسک کلاچ، صفحه کلاچ، پمپ کلاچ، ست کامل واشر، اورینگ، کاسه نمد، بلبرینگ کلاچ، انواع دنده و بوش، بلبرینگ های داخلی و . . .

  • هزینه های مربوط به سیستم برق و سنسور های الکتریکی خودرو سنگین شامل:

صفحه کیلومتر، دینام، بردموتور، استارت، باتری، سیم کشی، چراغ ها، سنسورها، اجرت تعمیرات کلی، اجرت تعمیرات دوره ای و . . .

  • هزینه های موتوری خودرو سنگین و متعلقات آن شامل:

رینگ، کولر، بخاری، پیستون، یاتاقان، سوپاپ، میل لنگ، واتر پمپ، اویل پمپ، سورن انژکتور، هرزگرد، سرسیلندر، سیلندر، انواع اورینگ و واشر، سوپرشارژ، انواع هزینه های مربوط به تراشکاری و . . .

  • هزینه های نگهداری و تعمیر دیفرانسیل خودرو سنگین و متعلقات آن شامل:

گاردان، چارشاخ، ست کامل واشر، کله گاوی، پلوس، کاسه نمد، اجرت تعمیر و تعویض قطعات خودرو دیزلی و . . .

 

تمامی لوازم یدکی خودروهای دیزلی و قطعات یدکی کامیون وماشین سنگین، در برند های مختلف را می توانید از سایت پارت پارسیان تهیه کنید.

کافیست قطعه مورد نظر و برند مد نظرتان را در دسته بندی محصولات سایت پارت پارسیان جستجو کنید.

12

برای جلوگیری از افزایش هزینه های نگهداری و قطعات خودرو سنگین چه کنیم؟

برای جلوگیری از افزایش هزینه های ناشی از تعمیر و نگهداری خودروهای سنگین بهتر است اول هرماه، بررسی کامل و دقیقی از برخی قسمت های خودرو داشته باشید.

برای مثال می توانید:

  1. مراقب وضعیت ترمز خودروی خود باشید؛
  2. لاستیک هارا چک کنید؛
  3. از میزان شارژ باتری خودرو سنگین خود آگاه باشید؛
  4. سیستم خنک کننده خودرو را بررسی کامل کنید؛
  5. بررسی دقیقی از سیستم الکتریک خودرو نگین خود توسط کارشناس داشته باشید؛
  6. در تعویض به موقع فیلترهای سوخت و جداکننده های آب کوشا باشید؛
  7. میزان روغن ها و روان کننده ها را چک کنید؛
  8. سیستم های هوای خودرو را تعویض کنید.

 

partparsian

قطعات و لوازم یدکی خودرو دیزلی را از کجا تهیه کنیم؟

تامین قطعات و لوازم یدکی خودرو دیزلی همواره از دغدغه های صاحبان خودرو های دیزلی و ماشین های سنگین بوده است، اما دیگ نازی نیست دغدغه تامین لوازم یدکی خودرو خود را داشته باشید.

پارت پارسیان، بزرگ ترین توزیع کننده قطعات یدکی خودروهای سنگین در کرج و استان البرز است که همواره از آن به عنوان ،راه حلی مطمئن برای خرید لوازم یدکی با کیفیت و با اصالت یادشده است.

پارت پارسیان توانسته بطور رسمی توزیع کننده محصولات شرکت های Miba اتریش، NE آلمان و Fan Market ترکیه و Trucktec آلمان باشد.

برای تامین قطعات یدکی خودروهای دیزلی و ماشین های سنگین و نیمه سنگین، کافیست با کارشناسان ما در پارت پارسیان تماس بگیرید تا در سریع ترین زمان ممکن مشکل شما را رفع کنند.

 

 

  • دسته‌ها
  • نظرات شما

    نظر شما پس از تایید از طریق پیامک اطلاع رسانی می شود

    0