قطعات ماشین سنگین

قطعات ماشین سنگین

هر وسیله نقلیه ای به مرور زمان برای ادامه کار خود، نیازمند تعویض یکسری لوازم یدکی و قطعات است. تامین و تعویض قطعات ماشین سنگین و کامیون ها، همواره از دغدغه های اصلی کامیون داران بوده است.

خودروهای سنگین نقش بسزایی در رونق صنعت هر کشوری دارند، به همین دلیل این خودرو برای هر کشوری  اهمیت زیادی دارند. گران ترین کامیون ها و ماشین سنگین ها هم نیازمند قطعات و لوازم یدکی هستند،  تا در زمان معین آن قطعه را بتوان تعویض کرد.

کامیون ها و ماشین سنگین های بنز انواع مختلفی دارند، که در پایین به بررسی آن ها می پردازیم.

انواع مدل های کامیون بنز

یکی از رایج ترین و محبوب ترین انواع کامیون ها در سیستم حمل و نقلی کشور عزیزمان ایران، کامیون بنز است. خودروهای باری بنز به دلیل قابلیت های زیادی که دارند برای صاحبان کالاهای تجاری و صنعت اهمیت ویژه ای دارند، چرا که با خیال راحت می توانند بار خود را با این خودروها  به مقصد برسانند.

کامیون های بنز در بین خودرو های سنگین از جمله پرفروش ترین ها هستند؛ این کامیون ها دارای مدل های قدیمی و جدیدی  هستند که میخواهیم هریک را معرفی کنیم. کامیون های بنز که  در میان مردم به اسم “خاور” مشهور شده است در بین فعالان این صنعت به نام بنز مایلر شناخته شده است.

انواع کامیون بنز قدیمی

کامیون های قدیمی بنز که تا به امروز همچنان در بازار خودرو های سنگین خرید و فروش می شوند، همواره از مدل های محبوب ماشین سنگین به شمار می آیند. از معروف ترین  کامیون های قدیمی بنز  می توان به موارد زیر اشاره کرد:

کامیون بنز مدل 608

کامیون بنز مدل 608، از قدیمی ترین مدل های کامیون بنز است که از سال 1997 تولید آن متوقف شده است؛ به همین دلیل به سختی می توان این خودرو، که یک خودرو سنگین باری نیمه سنگین به حساب می آید را تهیه کرد.

این خودرو حجم موتوری برابر با 3782 سی سی، حداکثر قدرت موتوری 110 اسب بخار و 2800 دور دقیقه دارد . گشتاورد حداکثری کامیون بنز 608 برابر با 340 نیوتون است، با دیفرانسیل دستی این خودرو با  نهایت سرعت 80 کیلومتر می توان به دل جاده زد و از سفر لذت برد.

کامیون بنز تک محور 6 تن

درمیان کامیون های قدیمی بنز، کامیون بنز 6 تن تک محور  همیشه یک گزینه محبوب برای کاربران بوده است؛ که به عنوان یک کامیون باری و کمپرسی شناخته شده است. نوع نارنجی رنگ این کامیون برای ما ایرانیان شناخته شده تر است. بنابراین خرید فروش این نوع از کامیون بنز تک محور 6 تن رواج بیشتری دارد.

از جمله ویژگی هایی این کامیون بنز که مورد توجه قرار گرفته است، موتور این کامیون است که قدرتی معادل 240 اسب بخار دارد و می تواند 2200 دور در دقیقه را فراهم کند. حجم کل سیلندرهای این کامیون به اندازه 11580 سی سی است.

در ایران از این کامیون بیشتر در حمل بار و مصالح ساختمانی و همچنین محصولات کشاورزی استفاده می شود، چرا که اتاق کمپرسی این خودرو، تخلیه بارهای مختلف را در آن راحت کرده است.

کامیون مرسدس بنز آکتروس

کامیون مرسدس بنز آکتروس از جمله کامیون بنز های تولید شرکت دایملر تراکس آلمان است.

تولید این خودرو از سال 1374 آغاز شد و تا به امروز 4 نسل مختلف ازین آکتروس ها تولید شده است. این مدل کامیون در مقایسه با مدل های قبلی پیشرفته تر است و فضای مناسب اتاقک عقب این کامیون برای حمل بارهای سنگین در مسیرهای طولانی بسیار کاربردی است.

این کامیون ها قابلیت جابجایی 25 تن بار را با سرعت 80 کیلومتر در ساعت دارند. تفاوت در طراحی کابین جلویی نیز بسیار مشهود است، راننده و یک سرنشین در اتاقک جلویی به خوبی می توانند از فضا استفاده کنند.

حجم موتور کامیون مرسدس بنز آکتروس، برابر با 12.8 لیتر است که قدرت تولید 510 اسب بخار را دارد. گیربکس 12 ساعته این خودرو از نوع دستی است و حداکثر سرعت متوسط این کامیون ها حدود 80 کیلومتر بر ساعت می باشد.

از دیگر انواع کامیون بنز های قدیمی می توان به موارد زیر نیز اشاره کرد:

  • کامیون بنز مدل 800، 808، 813 و 814
  • کامیون بنز مدل 911 و 913
  • کامیون بنز مدل 1921 و 1924
  • کامیون بنز مدل آتکو 2628
  • کامیون بنز مدل 600، 608 و 612
  • کامیون بنز مدل 1013 و 1113
  • کامیون بنز مدل 2624 و 2628

انواع کامیون بنز جدید

بنز آکسور

این کامیون بنز های آکسور ، موتور 428 اسب بخاری ، ترمز ABS  و فرمانی خوش دستی دارند . به دلیل ساده بودن سیستم این نوع از کامیون ها به راحتی می توان با آن ها کار کرد.

این کامیون دارای قفل دیفرانسیل چرخ پشت ، تاخوگراف، فیلتر سوخت در دهانه باک و… است، که استفاده از این کامیون را برای کشور هایی که امکانات و وسایل پیچیده ندارد بسیار آسان کرده است.

کامیون بنز آکتروس جدید

در سال 2018 شرکت مرسدس بنز از این کامیون ها رونمایی کرد و خودروی سنگین جدیدی را برای حمل نقل شرکت ها معرفی کرد.

ایمنی بالا، مصرف بهینه سوخت  از جمله ویژگی هایی است که توجه افراد زیادی را به این کامیون جلب کرده است.

در داخل کابین این خودرو: تختخواب، یخچال، صندلی های قابل تنظیم، LED، تهویه هوای مطبوع وجود دارد. طراحی این کامیون براساس جدیدترین استانداردهای اروپایی انجام شده است.

در کامیون بنز آکتروس جدید، از موتور توربو دیزل استفاده شده که قدرت آن 510 اسب بخار است و ظرفیتی 12.8 لیتری دارد.

همچنین این خودروی سنگین مجهز شده به ترمزهای دیسکی، ترمزهای پنوماتیکی، خنک کننده روغن گیربکس، قفل مخصوص درب باک و… نیز می باشد.

قیمت لوازم یدکی ماشین های سنگین به چه عواملی بستگی دارد؟

لوازم یدکی کامیون و ماشین های سنگین نیز مانند هر وسیله دیگری طول عمر مشخصی دارند؛ پس از گذشت مدت زمان مشخصی این قطعات باید تعمیر یا تعویض شوند که تامین این قطعات یدکی برای صاحبان این خودرو ها مسئله جدی و مهمی به شمار می آید.

قبل از هرچیزی باید توجه کرد که هنگام خرید قطعات و لوازم یدکی خودروهای سنگین از شرکت ها و مراکز معتبر این قطعات را تهیه کنیم چرا که  کیفیت یک محصول ارتباط مستقیمی با طول عمرش دارد.
خرید لوازم یدکی کامیون
مهم ترین عامل هنگام خرید هر وسیله ای قیمت آن است. قیمت لوازم یدکی ماشین های سنگین نیز به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله :

قیمت ارز:

قیمت ارز،  تاثیر مستقیمی بر روی قیمت لوازم یدکی دارد و نوسانات قیمت دلار موجب بالا و پایین رفتن قیمت لوازم یدکی می شود.

گارانتی:

قطعا هنگام خرید قطعات یدکی ماشین سنگین خود به مسئله که گارانتی معتبری داشته باشند توجه کنید. خرید این محصول بدون گارانتی، هیچ خدمات تعویضی و تعمیری برای ارائه به شما ندارد. بنابراین مجبور می شوید مجدد هزینه ای صرف خرید همان قطعه کنید.  اعتبار مراکزی که به مشتریانشان گارانتی می دهند بیشتر از فروشگاه هایی است که این خدمات را ندارند.

می توان گفت گارانتی معتبر محصولات، موجب بالا رفتن قیمت آن محصول می شود.

اصل و فیک بودن قطعات:

درست است که قیمت پایین یک قطعه یدکی نشانه اصل بودن آن نیست ، اما نمی توان گفت قیمت بالای یک قطعه یدکی دلیل محکمی بر اصل بودن آن قطعه است. فروش لوازم یدکی تقلبی متاسفانه از جمله مواردی است که بسیار رایج شده، در حقیقت تنها راه تشخیص محصول اصل و فیک از هم تحقیق و شناخت نشانه های محصول اصل است.

برند:

یکی از نکات مهم در هنگام خرید لوازم یدکی نوع برند آن است، به این صورت که برای هر خودرو سنگین محصولات مختص همان برند را بهتر است تهیه کنید. برای انواع مختلف ماشین ها لوازم یدکی مختلفی نیز وجود دارد، اما به لحاظ فنی بهتر است تنها قطعاتی که مخصوص خودروی شما تولید شده است، را برای خودروی خود تهیه کنید. بهترین عملکرد و کارایی، برای خودرو شما قطعا همین قطعات خواهند داشت.

بنابراین نوع برند و کشور سازنده محصولات، از عوامل تاثیر گذار بر قیمت لوازم یدکی می باشند؛ چرا که قیمت محصولات هر برند از برند دیگر متفاوت است.

قیمت لوازم یدکی و قطعات ماشین سنگین در سال 1403

قیمت لوازم یدکی در سال آتی نیز به عوامل مهمی بستگی دارد. از تاثیر اتفاقات و رویداد های کشور نباید غافل شد . اما همانطور که پیش تر گفتیم، تاثیر نوسانات قیمت ارز تاثیر مستقیم بر قیمت لوازم یدکی خودرو های سنگین دارد؛ با این حال اگر یک شرکت معتبر را برای خرید تجهیزات و لوازم یدکی خودرو سنگین و کامیون خود، انتخاب کنید می توانید از کیفیت ، سلامت و اصالت محصول خود مطمئن شوید.

یکی از بزرگترین شرکت های وارد کننده قطعات یدکی خودرو سنگین، شرکت پارت پارسیان است که همواره توانسته برای رفاه هم میهنان خود، قطعات یدکی ماشین های سنگین را با نازلترین قیمت در وب سایت خود به فروش برساند .

خرید لوازم یدکی کامیون بنز

کامیون بنز همواره از محبوب ترین انواع ماشین سنگین در ایران یوده است که به دلیل کاربردهای متفاوتش در صنایع و شرکت های مختلف، بازار خرید و فروش آن همیشه داغ است.

شرکت پارت پارسیان که همواره از جمله بزرگترین تامین کنندگان قطعات یدکی کامیون بنز بوده است، همواره در تلاش است تا تمامی قطعات یدکی کامیون بنز را تولید و  برای هم وطنان تهیه کند، شما می توانید با مراجعه به سایت شرکت پارت پارسیان برند و محصول مورد نظر خود را به راحتی پیدا کنید و دیگر نگران تهیه قطعات خودرو سنگین خود نباشید.

خرید لوازم یدکی اتوبوس

وسایل نقلیه ی عمومی سنگین مانند اتوبوس ها که بر اساس نوع سرویس دهی در درون و بیرون شهر قیمت و ایمنی متفاوتی دارند نیز همواره دغدغه لوازم یدکی را برای کاربران خود داشته اند.

لوازم یدکی اتوبوس های برقی خرید قطعات اتوبوس، لوازم برقی اتوبوس و… نیز باید از لوازم یدکی درجه 1 و مرغوب باشند.

مفتخریم که اعلام کنیم که متخصصان و کارشناسان قطعات یدکی در مجموعه پارت پارسیان قطعات یدکی اتوبوس بنز را نیز با بهترین کیفیت برای شما تهیه کرده اند کافیست به سایت پارت پارسیان سر بزنید و محصول مورد نظر خود را انتخاب کنید.

مهم ترین قطعات ماشین سنگین

تمامی خودروهای سنگین قطعات پیچیده و مهمی دارند، کامیون بنز نیز ازین قاعده مستثنی نیست. از جمله مهم ترین این قطعات می توان به موارد زیر اشاره کرد:
فروش قطعات ماشین سنگین

تاخوگراف:

یکی از وسایل مهم برای حمل نقل های جاده ای تاخوگراف است، تاخوگراف یک سیستم ثبت اطلاعات ضروری بر روی یک صفحه مقوایی است. اطلاعات ثبت شده در تاخوگراف شامل: سرعت، زمان حرکت، مدت زمان حرکت است.

تاخوگراف دکمه های مختلفی دارد که برای استفاده ازین دکمه ها خودرو باید در حالت ایست باشد، رانندگان به کمک این دکمه ها 4 حالت رانندگی، استراحت، خواب و کار را انتخاب می کنند. تاخوگراف ها دو مدل آنالوگ و دیجیتال دارند.

توربو شارژ:

قطعه ای مکانیکی که در اغلب خودروهای سنگین و سبک کاربرد دارد و می تواند بیشتر هوای محفظه سیلندر را وارد کند و موجب تولید اکسیژن شود را توربو شارژ می گویند. توربو شارژ  با تولید اکسیژن موجب افزایش عملکرد موتور می شود. در واقع توربو شارژ نوعی توربین است که وظیفه آن فشرده کردن هوا و انتقال آن به محفظه احتراق است.

اینتر کولر:

اینتر کولر و رادیاتور به لحاظ عملکرد با هم شباهت های زیادی دارند اما نوع کاربرد آن ها متفاوت از هم است. اصلی ترین نقش و وظیفه اینترکولر ها افزایش عملکرد موتور با خنک کردن هوای ورودی است؛ این درحالی است که وظیفه رادیاتور خنک کردن خود موتور است.

کروز کنترل:

کروز کنترل یک قعطه مهم برای کامیون ها و ماشین سنگین ها است، که وظیفه کنترل سرعت خود را بر عهده دارد. کروز کنترل، یک سیستم مهار کننده سرعت محسوب می شود، که با هدف کنترل سرعت خودرو ، بصورت تمام اتوماتیک طراحی و ساخته شده است.

سیستم ردیاب:

برای ردیابی خودرو، از سیستم ردیاب استفاده می شود. رانندگان می توانند به کمک این سیستم از موقعیت ماشین خود مطلع شوند.

سیستم ترمز الکترونیکی:

یک سیستم ترمز دیسکی ضد قفل با کنترل الکترونیک است که به کمک ارسال سیگنال الکترونیکی دارای اعلام خطر فوری است.

این سیستم های ترمز الکترونیکی، ایمنی تردد را برای کامیون های دارای اتاق ثابت و کامیون های دارای تریلر یا نیم تریلر افزایش می دهد.

علاوه بر موارد بالا، لوازم و قطعات دیگری نیز در خودرو های سنگین وجود دارد:

  • کنترل کشش یا TCS
  • گیربکس
  • بوستر ترمز
  • جغجغه ترمز
  • پمپ ترمز و کلاچ
  • لوازم کالیپر ترمز
  • لاستیک بوستر
  • پمپ باد
  • کیسه باد
  • کمک فنر
  • محور چرخ
  • تانک لجن گیر
  • قطعات پنوماتیک
  • بوق و آفتامات
  • سوپاپ های بادی
  • تفنگ بادپاش
  • فیلتر سوپاپ خشک کن
  • لنت
  • و دیگر لوازم یدکی خودرو های سنگین

نحوه تشخیص لوازم یدکی با کیفیت

کیفیت قطعات یدکی ضامن جان شما و سلامت خودرو شماست. تهیه قطعات و لوام یدکی با کیفیتت همیشه چالشی برای صاحبان این صنعت داشته است؛ عوامل مهمی می تواند بر کیفیت لوازم یدکی خودرو ها تاثیر بگذارد، یکی از مهمترین عوامل تاثیر گذار بر کیفیت لوازم یدکی ، اصل و فیک بودن آن قطعه است.

برای تشخیص یک قطعه یدکی اصل از فیک باید به موارد زیر توجه کنید:

بسته بندی و برچسب ها:

در بسته بندی قطعات اصل، روی برچسب محصولات، معمولاً اطلاعات کاملی درباره شرکت تولید کننده، شماره قطعه، تاریخ تولید و کشور محصول وجود دارد. این قطعات معمولا به صورت کاملا حرفه‌ای طراحی و بسته بندی شده است. این نکته یک نشانه بصری مهم است .

توجه به قیمت محصول:

بطور کلی، قطعات اصلی معمولا کمی گرانتر هستند. بنابراین قیمت خیلی پایین تر از قیمت بازار، نشانه فیک بودن و بی کیفیت بودن آن قطعه یدکی است. محصولات و لوازم یدکی خودرو های سنگین، اگر بطور اغراق آمیزی گران تر یا ارزان تر از تعرفه بازار باشند به احتمال زیاد تقلبی هستند.

کیفیت محصولات:

بررسی کیفیت و شکل قطعات می تواند یک روش عالی در انتخاب یک محصول خوب باشد. مواد سازنده قطعات اصلی معمولا از باکیفیت ترین متریال ها هستند که عمرمفید  طولانی تری دارند.

بهتر است چندین کالا را باهم بررسی و مقایسه کنید تا به یک انتخاب درست برسید. اگر محصولی کد شناسایی و بارکد نداشت، بسته بندی نامعلوم و ناخوانا با رنگ های بی روح داشت شک نکنید یک محصول فیک است.

خرید از فروشگاه های معتبر لوازم یدکی خودرو سنگین:

برای اینکه دغدغه ی بررسی و مقایسه نداشته باشید بهتر است لوازم یدکی خودرو سنگین خود را از مراکز و فروشگاه های  معتبری که پیش تر امتحان خود را پس داده اند  تهیه کنید. پارت پارسیان همواره در تلاش بوده که بهترین و باکیفیت ترین قطعات یدکی خودرو سنگین را به مشتریان خود  ارائه دهد تا بتوانند یک خرید ایمن و راحت داشته باشند.

بنابراین خرید از فوشگاه های معتبر که قبلا امتحان خود را پس داده اند می تواند ضامن کیفیت لوازم یدکی خودرو های سنگین باشد.
قیمت لوازم یدکی و قطعات ماشین سنگین

نشانه های از بین رفتن لوازم یدکی ماشین های سنگین

اگر می خواهید نگرانی ماندن در جاده های بیابانی و مسیر های پر دردسر را نداشته باشید و از شر این دردسر ها خلاص شوید؛ باید بتوانید نشانه های از بین رفتن قطعات ماشین سنگین را به درستی و خوبی تشخیص دهید. باید قبل از سفر با نحوه تشخیص عیب قطعات آشنا باشید تا برای تعویض به موقع آن اقدام کنید. به این ترتیب از مشکلات فنی خودرو در طی سفر جلوگیری می کنید.

برای مثال اگر متوجه شدید صدای موتور کامیون تغییر کرده است و دمای موتور خیلی سریع بالا می رود و قدرت موتور کاهش پیدا کرده در اولین فرصت روغن خودرو سنگین خود را تعویض کنید چرا که روغن موتور غلظت خود را از دست داده و نمی تواند روانکاری را به خوبی انجام دهد.

اگر مشاهده کردید که با فشار وارد کردن به پدال ترمز صدایی مانند اصطحکاک شدید آهن بلند می شود؛ در اسرع وقت به تعویض لنت کامیون خود بپردازید.

لوازم یدکی استوک چیست؟ تفاوت  لوازم یدکی  استوک و لوازم یدکی نو چیست؟

لوازم یدکی استوک یا کارکرده از جمله مواردی است که خرید و فروش آن سابقه ای طولانی دارد.

این لوازم معمولا از خودروهایی که دیگر قابل استفاده نیستند، مانند خودروهای تصادفی و آسیب دیده باز شده و به فروش می رسند.

در زمان خرید قطعات استوک باید این نکته را در نظر بگیرید که هیچگونه ضمانت نامه ای در اختیار شما قرار نمی گیرد و ممکن است این قطعه یدکی استوک به خودرو شما آسیب بزند. پس بهتر است فکر خرید لوازم یدکی استوک را از سر خود بیرون کنید.

این در حالی است که یک قطعه یدکی نو و  با کیفیت می تواند عمر مفید طولانی تری برای شما داشته باشد و هنگام خرید ضمانت نامه اصولی به شما داده شود تا از کیفیت قطعه خود اطمینان کافی را پیدا کنید.

بهترین برند قطعات ماشین سنگین کدام است؟

شرکت پارت پارسیان به منظور تامین و توزیع قطعات لوازم یدکی خودرو های سنگین و کامیون ها، بصورت رسمی نماینده شرکت های:

MIEI _ NE _ Fan Market _Idem _ Silekt _Truck Tec _ Trust Tec _Turbo charge _ IBBCO _ Vanco _Hyundai

می باشد که همواره از معروف ترین و محبوب ترین برند های تولید کننده قطعات خودرو های دیزلی هستند.

تمامی قطعات این شرکت ها مطابق با استاندارد های جهانی تولید شده و پارت پارسیان مفتخر است اعلام کند که ضمانت این قطعات را  بر عهده می گیرد.

پارت پارسیان به منظور حمایت از تولید ملی خود نیز دست به ساخت و تولید قطعات خودروهای سنگینی زده که مطابق با استانداردهای جهانی تولید قطعات خودرو ماشین سنگین طراحی و ساخته می شوند.

محصولات این شرکت با نام تجاری GBT  تولید می شود شما می توانید با مراجعه به سایت پارت پارسیان از انواع و موجودی این محصولات آگاه شوید.

سوالات متداول :

  1. قطعات پر مصرف ماشین سنگین کدام قطعات هستند؟

قطعاتی که طول عمر مفی کمتری نسب به سایر قطعات دارند و هرچندوقت یکبار با توجه به علائمی که ماشین به شما نشان می دهد باید جهت جایگزین کردن آن با نمونه جدید اقدام کرد را قطعات پرمصرف می گویند. این قطعات شامل: انواع فیلترها، دیسک ترمز ها، شمع، گیربکس، روغن، توربو شارژ، لاستیک ها و قطعه های درگیر با خاک هستند.

  1. آیا می توانیم قطعات ماشین سنگین خود را تعمیر کنیم؟

تعمیر قطعات و لوازم خودرو سنگین و کامیون بستگی به نوع خرابی و نوع قطعه دارد. گاهی تعمیرکاران می توانند این قطعات را تعمیر کنند، اما اگر خرابی این قطعات زیاد باشد بهتر است با قطعه جدید جایگزین شود .

  1. نشانه های کم شدن عمر موتور یک کامیون و ماشین سنگین چیست؟

ارتعاش بیش از حد معمول، سوختن زیاد روغن و صداهای غیر عادی از جمله نشانه های کم شدن عمر موتور یک کامیون است.

  1. چرا قطعات در قسمت فروشگاه سایت قیمت ندارند؟

همانطور که توضیح دادیم تامین قطعات یدکی خودروهای دیزلی و قیمت گذاری روی آن ها به عوامل مختلفی بستگی دارد، به همین دلیل برای اطلاع از قیمت ها پس از انتخاب محصول و برند مورد نظر خود می توانید با شماره های ما تماس گرفته و از موجودی و قیمت آن مطلع شوید.

0